Queenie
Amsterdam: Prometheus, © 2020
396 p.
9789044647211 (paperback)

Droge humor, bittere ernst

In een debuut vol rake observaties beschrijft Candice Carty-Williams het leven van een jonge zwarte vrouw in Londen. Humor, tragiek en zelfspot wisselen elkaar in hoog tempo af.

Queenie, de veelgeprezen en met de British Book Award bekroonde debuutroman van de Jamaicaans-Britse Candice Carty-Williams, begint op de afdeling gynaecologie van een Londens ziekenhuis. De hoofdpersoon uit de titel heeft problemen met haar spiraaltje, dat zich niet meer op de juiste plaats bevindt.

De eerste zin van de roman is een appje dat Queenie aan haar vriend stuurt: 'In de stijgbeugel. Wou dat je hier was...' Daarna constateert ze dat de vrouwelijke arts ''s werelds minst ergonomische dildo' bij haar naar binnen brengt en deze 'als een joystick' heen en weer beweegt.

Als de arts het spiraaltje niet kan vinden en er twee collega's bij roept, merkt Queenie op: 'Op de gang zag ik een schoonmaker kots opdweilen, haal hem er anders ook even bij om te kijken.' Wanneer ze na een onderbreking opnieuw moet plaatsnemen in de onderzoeksstoel, appt ze een vriendin: 'Ze willen me nog een keer onderzoeken! Ik heb dit apparaat straks vaker in mij gehad dan Tom de afgelopen …Lees verder

Een jaar uit het leven van een jonge Londense vrouw van Jamaicaanse afkomst, die worstelt met haar identiteit. De relatie met haar blanke vriend is verbroken, haar baan bij de krant staat op de tocht, de vernederingen op basis van huidskleur nemen toe, haar favoriete bakkerij is vervangen door een hip burgerrestaurant en de grootouders bij wie zij is opgegroeid houden vast aan hun oude waarden, waarin hulp van buitenaf ondenkbaar is. Door haar volkomen gebrek aan zelfvertrouwen neemt Queenie op seksueel gebied een aantal impulsieve besluiten die desastreus uitpakken. Gesteund door een kleine groep trouwe vriendinnen en getriggerd door berichten uit de VS over het neerschieten door de politie van vooral zwarte mensen, besluit zij om haar problemen onder ogen te zien en hulp te zoeken. Een onderhoudend en soms ontroerend verhaal, waarin de auteur er niet voor terugdeinst om onderwerpen als ras, gender en cultuur duidelijk te benoemen. Naast het belang van sterke familiebanden en de krac…Lees verder