Helene Tursten
Zweeds
Nattrond
Breda: De Geus, 2009
378 p.
9789044512038

Zweden heeft een nieuwe koningin van de misdaad", zo stond het in de Zweedse krant 'Expressen'. Dat is misschien wat sterk uitgedrukt gezien de concurrentie, maar Helene Tursten komt wel bijzonder sterk uit de hoek met rechercheur Irene Huss. Nachtronde is het tweede verhaal met de vrouwelijke rechercheur in de hoofdrol, en we mogen maar hopen dat er nog veel op komst zijn. Irene Huss is een wat saaier figuur dan de typische getormenteerde, doorleefde rechercheur die meestal wordt opgevoerd. Ze heeft een normale relatie en een tienertweeling, en de grootste strubbelingen in haar privéleven zijn opstootjes in de puberteit van beide dochters. De aandacht in het boek gaat daardoor veel sterker naar de misdaadscène zelf, en dat is toch een wat andere aanpak.

Deze keer gebeurt het allemaal in een klein privéziekenhuis in Göteborg. Meer dan vijftig jaar geleden pleegde er een zuster zelfmoord op de zolder van het ziekenhuis, en volgens de legende spookt die zuster er nog steed…Lees verder
Op de intensive care in de Löwander Kliniek in Göteborg sterft niet alleen een patiënt door stroomuitval, maar wordt op het aggregaat een gewurgde verpleegster gevonden. Rechercheur Irene Huss en haar team weten niet wat ze aanmoeten met de getuigenverklaring van een verpleegster die zegt een spook te hebben gezien, namelijk de zuster die vijftig jaar geleden zelfmoord heeft gepleegd. Door Huss als een gewone, hardwerkende vrouw met een gezin neer te zetten is ze heel herkenbaar; ze wil zowel haar werk als haar gezin niet te kort doen. Ze is stoer -Europees jiujitsukampioen- maar laat haar intuïtie een grote rol spelen en negeert de denigrerende opmerkingen over vrouwen of homo’s van haar mannelijke collega’s. In deze tweede (na 'Novemberval'*) detective waarin alle gebeurtenissen vanuit de sympathieke Huss belicht worden, krijgt de lezer op een gedegen en rustige manier steeds meer informatie. Soms gaan de gedetailleerde beschrijvingen ten koste van de vaart in het verhaal, maar de l…Lees verder

Over Helene Tursten

Helene Tursten (Göteborg, 17 februari 1954) is een Zweeds schrijfster van misdaadverhalen. De hoofdpersoon in haar verhalen is detective-inspecteur Irene Huss. Voordat Tursten schrijfster werd, werkte ze als verpleegster en als tandarts, maar door ziekte was ze gedwongen om die baan op te geven. Tijdens haar ziekte hield ze zich bezig met het vertalen van medische artikelen. Haar boeken zijn inmiddels vertaald in het Engels, het Duits en het Noors.

Boeken

Irene Hus

• Den krossade tanghästen (1998), Nederlandse vertaling Novemberval (2008), Engelse vertaling Detective Inspector Huss (2003)