Lia Van Strien
Zweeds
Den krossade tanghästen
Breda: De Geus, 2008
478 p.
9789044509922

De Zweedse thrillerschrijfster Helene Tursten werd 1954 in Göteborg geboren. Na haar werk als verpleegkundige en tandarts raakte zij op 39-jarige leeftijd door reuma arbeidsongeschikt en begon ze te schrijven. Haar echtgenoot is een voormalige politieman. De protagonist in Turstens thrillers is de rechercheur Irene Huss, als het ware een collega van Åke Edwardsons hoofdpersonage Erik Winter en Kjell Genbergs commissaris Arnold Nyman van de politie in Göteborg. Irene is ongeveer 40 jaar oud, gelukkig getrouwd met Krister en moeder van twee pubermeisjes. Zij is onderdeel van de afdeling moordzaken en wordt telkens opnieuw geconfronteerd met de moeilijkheden om thuis en werk te kunnen combineren. Inmiddels zijn er zes policiers met Irene Huss in de hoofdrol verschenen. Novemberval is de eerste roman, en ook meteen de eerste in Nederlandse vertaling. Midden in Göteborg valt de bekende en rijke stadgenoot Richard von Knecht uit zijn woning op straat. Zelfmoord of moord? Dat is de vr…Lees verder
Rechercheur Irene Huss onderzoekt met haar team de dood van een bekende beursspeculant. Ze ontdekken al snel dat het om moord gaat; de kring verdachten breidt zich langzaam uit net als het aantal incidenten dat volgt op de moord. Niet alleen de naaste familie is verdacht, maar de overledene lijkt ook contacten te hebben binnen de Hells Angels en de drugsscene. Intussen heeft Irene te maken met haar puberende dochters en tamelijk seksistische collega’s die moeite hebben met vrouwen bij de politie. Deze spannende misdaadroman heeft een bijzondere realistische sfeer, zowel verdachten als politiemensen zijn heel gewone mensen, met hun grote en kleine problemen. Er worden geen hoogstandjes verricht om de dader te ontmaskeren. Een bijzonder plezierige detective die zich in Zweden afspeelt. Eerste misdaadroman van deze schrijfster; enkele van de volgende zes romans met Irene Huss in de hoofdrol zijn verfilmd voor televisie. Kleine druk.

Over Helene Tursten

Helene Tursten (Göteborg, 17 februari 1954) is een Zweeds schrijfster van misdaadverhalen. De hoofdpersoon in haar verhalen is detective-inspecteur Irene Huss. Voordat Tursten schrijfster werd, werkte ze als verpleegster en als tandarts, maar door ziekte was ze gedwongen om die baan op te geven. Tijdens haar ziekte hield ze zich bezig met het vertalen van medische artikelen. Haar boeken zijn inmiddels vertaald in het Engels, het Duits en het Noors.

Boeken

Irene Hus

• Den krossade tanghästen (1998), Nederlandse vertaling Novemberval (2008), Engelse vertaling Detective Inspector Huss (2003)