Jens Christian Grøndahl
Deens
Rode haender
Amsterdam: Meulenhoff, 2006
141 p.
90-290-7781-6

De Deense auteur Jens Christian Grøndahl schrijft mooi, psychologisch diep onder de huid kruipend proza. Vooral de postmoderne westerse lezer zal zich herkennen in zijn literaire verwoording van het existentiële zelfonderzoek. Zeven van zijn romans werden al in het Nederlands vertaald. In deze nieuwe roman, Rode handen, ontmoet een jonge naamloze verteller aan het eind van de jaren '70 op het station van Kopenhagen toevallig de mysterieuze jonge Sonja, die hem een sleutel voor een bagagekluis laat bewaren. Zij rookt een sigaret van het merk Rote-Hände... Even later verdwijnt Sonja weer, terwijl de kluis een groot bedrag in Duitse marken bevat. De verteller kan de jonge vrouw niet vergeten: "Zij moest ongeveer even oud zijn als ik, misschien iets jonger, dun met sprietig haar en een spitsgezicht". Pas een paar decennia later ontmoeten de twee elkaar opnieuw. Zo krijgen we terugblikkend het verhaal van Sonja, die in de jaren '70 als au pair werkte in Frankfurt en door toeval verliefd we…Lees verder
De bekende Deense auteur (1959) schrijft mooi, psychologisch diep onder de huid gaand proza, vooral voor de postmoderne westerse lezer. Zeven van zijn romans werden al in het Nederlands vertaald, laatstelijk “Piazza Bucarest”. In deze nieuwe roman ontmoet een jonge naamloze verteller in 1977 in Kopenhagen toevallig de geheimenisvolle jonge, een sigaret van het merk Roth-Händle rokende Sonja. Even later verdwijnt Sonja weer. Als zij elkaar vijf jaar opnieuw ontmoeten, ervaren wij Sonja´s historie. In de jaren '70 was zij als au pair in Frankfurt en raakte verliefd op een man uit het milieu van de Rote Armee Fraktion. Sonja fungeert zelfs als chauffeur bij een bankroof, waarbij een dode valt. Als de verteller en Sonja samen het proces tegen de daders in Duitsland bijwonen, raken zij verstrikt in levensvragen naar de essentie van leven, vrijheid, liefde en de rol van de ethiek in het geleefde leven ´met rode handen´. Met prachtige en stijlvolle melancholische eenvoud plaatst de auteur de…Lees verder

Over Jens Christian Grøndahl

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Georges Seguin (Okki)

Jens Christian Grøndahl (Lyngby, 9 november 1959) is een Deens schrijver.

Loopbaan

Grøndahl studeerde van 1977 tot 1979 filosofie aan de Universiteit van Kopenhagen en werd daarna aan Den Danske Filmskole opgeleid tot filmregisseur als studiegenoot van Lars von Trier. Na zijn afstuderen in 1983 gaf hij de voorkeur aan een schrijverscarrière. Van 1997 tot 1999 was hij dramaturg bij het Aarhus Teater.

Zijn eerste boek, het realistisch geschreven Kvinden i midten, verscheen na een verblijf in Noord-Italië in 1985. Daarna volgde met regelmatige intervallen een vijftiental andere romans. Hij schreef daarnaast twee toneelstukken en teksten voor de radio. Liefde en in de loop van de tijd verblekende menselijke relaties vormen in zijn werk een leidend thema. In zijn essaybundels reflecteeert hij niet alleen op zijn schrijverschap, maar ook op vraagstukken van politiek en cultuur.

In 1990-1991 was hij vicepresident …Lees verder op Wikipedia