John Le Carré
Rob Van Moppes Gerda Baardman
Silverview
Amsterdam: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, © 2021
202 p. : ill.
9789024598267 (paperback)

Succesrijk effectenmakelaar Julian Lawndsley heeft de Londense City ingeruild voor een leven als boekhandelaar in een kustplaatsje in East Anglia. Edward Avon, een in Polen geboren kennis van Julians vader, stelt hem voor om samen in de kelder van de boekwinkel ‘De Republiek der Letteren’ op te zetten, een bibliotheek met meesterwerken van de grootste geesten aller tijden. Intussen doet de binnenlandse veiligheidsdienst onderzoek naar Avon, die betrokken was bij de gruwelen in Bosnië én verklikt is door zijn terminale echtgenote, vooraanstaand medewerkster van de Britse inlichtingendienst. ‘Silverview’, de postuum verschenen spionageroman, balanceert - opnieuw - op de ethische grens tussen goed en kwaad. Spannend én diepgravend. Een laatste maal vintage Le Carré. Het verhaal wisselt tussen Julian en Proctor, een Smiley-achtig personage dat de mist rond Avon probeert uit te klaren. ‘Wat is waarheid’, lijkt wel de kernvraag. Sterke dialogen, meeslepende plot, personages én inhoudelijke …Lees verder

Over John Le Carré

CC BY 3.0 - Foto van/door Krimidoedel

John le Carré, pseudoniem van David John Moore Cornwell (Poole, 19 oktober 1931 – Truro, 12 december 2020) was een schrijver van thrillers en spionageverhalen. Tot kort voor zijn overlijden had hij de Britse nationaliteit, daarna de Ierse.

Leven

Tijdens zijn eenjarige studie Duits aan de Universiteit van Bern ontwikkelde Le Carré een interesse voor vreemde talen. Hij studeerde daarna moderne talen aan het Lincoln College, Universiteit van Oxford. Na zijn studie gaf hij twee jaar les aan Eton College en solliciteerde toen bij de British Foreign Service, en later ook bij MI6, waardoor hij tussen 1959 en 1964 in Bonn en Hamburg, West-Duitsland gestationeerd was.

Bij zijn eerste vrouw had hij drie zonen, en uit zijn tweede huwelijk kwam nog een zoon voort.

In februari 2011 bepaalde hij dat zijn archief na zijn dood geschonken diende te worden aan de Bodleian Library van Oxford, omdat 'Oxford de inspiratiebron is van …Lees verder op Wikipedia