Lucrèce L'Ecluse
Illustrator
Gitte Vancoillie
Waasmunster: Abimo, 2005
[28] p. : ill.
90-59322-71-1

Poeka is de titel van een prentenboek dat niet echt een verhaal is, eerder een verzameling losse fragmenten. Er zijn twee hoofdfiguren. Er is Poeka, een verwilderde boskat die voortdurend vragen stelt en op een dag besluit erop uit te trekken. In de stad ontmoet ze Mohammed, met wie ze bevriend raakt. Het boek is een aaneenschakeling van gebeurtenissen die zich voordoen in de stad: een ontmoeting met een hond, de ontdekking van de voor- en achterkant van een eethuis, knikkeren met Mohammed, de dood van de hond, Mohammed die zijn kamer aanbiedt als thuis voor Poeka, het verlangen van Poeka naar het bos, gesprekken over geluk... Alles samen vormt die aaneenschakeling een soort verhaal maar dan wel een zonder spanningsboog of duidelijk einde. Het boek zal bij de jonge lezers veel vragen oproepen, enerzijds door de snelle opeenvolging van de gebeurtenissen en het open einde, anderzijds door de illustraties, die nu eens realistisch dan weer suggestief zijn. Uitgeverij Abimo geeft ui…Lees verder
De plattelandskat Poeka wil wat meer van de wereld zien en vertrekt naar de stad. Ze maakt kennis met Mohammed, die net als Poeka van ver komt. Bij hem vindt Poeka steun. Samen praten ze over je thuis voelen, maar toch een beetje een vreemde blijven, dood en leven, geluk. Prentenboek waarbij de korte, duidelijke zinnen geïntegreerd zijn in de illustraties: pasteltekeningen in combinatie met waterverf. Deze zijn met losse hand getekend en hebben duidelijk een Frans sfeertje. De personen zijn wat eendimensionaal getekend. De relatie tussen poes en jongen groeit omdat zij met hetzelfde probleem kampen. Hoewel Poeka het bij Mohammed reuze naar zijn zin heeft, begint hij toch naar zijn vroegere leventje te verlangen. Via internet is een handleiding te krijgen met vragen en suggesties voor gesprekken over de onderwerpen uit het verhaal. Ondanks de eenvoud van het verhaal, is het door de aangeroerde problematiek eerder geschikt voor kinderen vanaf ca. 7 jaar, dan voor jongere kinderen, al is…Lees verder

Over Lucrèce L'Ecluse

Lucrèce L’Ecluse (Wachtebeke, 30 november 1952) is een Belgisch schrijfster van kinder- en jeugdboeken.

L’Ecluse was zowel voltijds als deeltijds onderwijzeres en begon met het schrijven van kinderboeken toen ze 36 jaar oud was. Haar eerste boek, De Steenweg, werd uitgegeven in 1990. Sindsdien schreef ze een dertigtal kinder- en jeugdboeken.

Drie van haar boeken, Dan kom ik naast je zitten, De duinenhond en Wolvenbos kregen de Prijs van de Kinder- en Jeugdjury.

• De Steenweg, 1990
  • Septembervakantie, 1991