Zondaarskind
Marion Pauw
6
Amsterdam: Anthos, 2010
290 p.
9789041416568 (paperback)

Met het onderhoudende verhaal Zondaarskind maakt Marion Pauw nog maar eens duidelijk dat oude dametjes van tachtig jaar best gevaarlijk kunnen zijn als ze het nodig vinden hun (begrijpelijke) rancune om te zetten in wraak. Dit wordt bewezen door de hoofdfiguur, ene Geertruida Amalia Langhout. Als kind kwam ze terecht bij de onmenselijk strenge nonnen in een weeshuis nadat haar ouderlijk huis, een café, afbrandde. Bij die ramp verloor ze haar ouders en jongere zusje. Ze krijgt bij die nonnen een meer dan Spartaanse opvoeding en wordt als tiener als meid geplaatst bij de gegoede familie Van Zuilen. Het wordt hard werken, ze wordt verliefd op de oudste zoon Waldemar en ook zwanger van hem. Maar zoals dat in die tijd ging, er was door zijn ouders al een huwelijk gearrangeerd voor hem met ene Fréderique. Die doelbewuste jongedame zorgt er op doortastende manier voor dat de zwangerschap en de romance eindigt en Geertruida op straat staat, met lege handen. Het harde leven heeft haar e…Lees verder
Als Truitje Langhout (80) door een val haar heup heeft gebroken, gaat ze tijdens de revalidatie voor de afleiding bij een bejaardenkoor. Ze is geschokt als ze daar de vrouw ziet die haar zestig jaar eerder in het ongeluk stortte. Toen ze negen was, brandde het café van haar ouders af en kwam ze als enige overlevende in het weeshuis. Ze wordt op haar 18e hulp voor dag en nacht bij een rijke familie in Bussum en wordt verliefd op de oudste zoon. Als ze van hem zwanger raakt, hoopt Trui dat hij met haar trouwt en niet met zijn bekakte verloofde. Maar Waldemar laat niets meer van zich horen, zijn verloofde valt haar aan zodat ze haar bijna voldragen kind verliest. Trui besluit wraak te nemen. Een met veel humor geschreven lichtvoetige schelmenroman over een vrouw die de rol van bejaarde niet accepteert. Heel spannend is het niet, maar wel heel prettig leesbaar, vooral voor de (vrouwelijke) 40+ lezer. Paperback met kleine druk.

Over Marion Pauw

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Jan Willem Kaldenbach

Marion Pauw (Tasmanië, 19 augustus 1973) is een Nederlandse schrijfster en scenariste. Ze publiceert bij uitgeverij Anthos en Overamstel Uitgevers.

Pauw werd geboren in Australië en emigreerde op haar zesde naar Nederland. Ze werkte onder meer als freelance journaliste en copywriter. In 2005 debuteerde ze met haar thriller Villa Serena. Haar definitieve doorbraak bereikte zij met haar boek Daglicht. Met dit boek won zij de Gouden Strop in 2009. Er werden bijna 200.000 exemplaren verkocht en het boek is uitgebracht in zes landen, waaronder USA, Duitsland en Italië. In 2013 verscheen de verfilming van Daglicht in de bioscoop. De Amerikaanse filmrechten van Daglicht werden in 2017 verkocht aan het productiebedrijf Dutch Tilt. In 2015 was Pauw auteur van het geschenkboekje van het CPNB ter gelegenheid van de Maand van het Spannende Boek. Pauw haalt voor haar boeken onder meer inspiratie uit haar…Lees verder op Wikipedia