Volt
Roderik Six
Amsterdam: Prometheus, 2019
239 p.
9789044632453 (paperback)

Gevangen onder een bloedhete stolp

Suggestieve broeierigheid, daar weet Roderik Six wel raad mee in zijn derde roman Volt, waarin de hitte door elke spleet binnensijpelt. Angst zwaait de plak in deze dystopische eilandvertelling vol macaber verderf.

"Ik wil blijven spoken in de hoofden van de mensen. Ik vind het zeer boeiend om mijn personages onder druk te zetten, om ze samen te persen", zo vertelde Roderix Six (°1979) vier jaar geleden in deze krant, naar aanleiding van Val. Beklemming moet op de lezer overslaan, zo predikte hij. En zie, in zijn nieuwe roman Volt blijft de Gentse auteur zijn woorden volkomen trouw. Ook hier stuiten we op een hoofdfiguur bij wie hij langzaam de bankschroeven aandraait. Duvall, een naargeestige dwingeland, lijkt eerst nog soeverein te heersen maar verzengt bijna voor onze ogen. Om uiteindelijk onder water te verdwijnen.

Volt is in zekere zin een vintage Six. Of klinkt dat wat prematuur voor een schrijver die pas aan zijn derde roman toe is? Sinds zijn bejubelde debuut Vloed (2012) en opvolger Val (2015) flirt Six constant met de demonen van de post-apocalyps. Je mag zijn romans gerust uitgekiende ceremonieën van de duisternis noemen. Teerhartige zieltjes kunnen zich maar beter …Lees verder

Geen stilte voor de storm

Er hangt storm in de lucht. En die storm barst ook los, op het einde van Roderik Six' intrigerende en virtuoos kwaadaardige roman Volt.

Roderik Six houdt van alliteratie. Dat merk je hier en daar in Volt, zijn derde roman na Val en Vloed. En driemaal V is scheepsrecht.

Volt speelt zich af in een onbestemde post-apocalyptische wereld, een toekomst waarin de klimaatverandering de wereld al behoorlijk onherbergzaam heeft gemaakt. Of heeft er een 'wereldbrand', een allesvernietigende oorlog of andere ramp gewoed? Heeft het neoliberalisme de samenleving finaal onderuitgehaald? De setting is 1984- ­achtig: op een tropisch eiland verschanst een elite zich tegen beter weten in; ze heeft de 'inlanders' tot slaven gedegradeerd. Het is een plek die onder constante spanning staat, waar extreem geweld gewoon is, waar iedereen alles en iedereen wantrouwt. 'Dit is het eiland - niemand is onschuldig.' Staat de mensheid op het punt te verdwijnen, te verpulveren door de hitte en het meedogenloze licht?

We zien alles door de ogen van Duvall, de 'poortwachter' die angstvallig de geheime dienst leidt en heerlijk anach…Lees verder