Stephen King 1947-
Rein van Essen Tom van Son
Needful things
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 2023
780 p.
9789021043432 (paperback)

In het aardige plaatsje Castle Rock, Maine vestigt zich ene Leland Gaunt, het verpersoonlijkte kwaad. Hij opent er een winkel, 'De Noodzaak' (schitterende vondst van de vertaler), waar iedereen in het stadje wel iets van zijn gading vindt. Duur is het er niet maar een deel van de prijs bestaat uit een of andere opdracht of wederdienst. In feite beschikt Gaunt over demonische krachten: hij kent ieders zwakke kanten en weet op korte tijd zo iedereen tegen iedereen op te zetten dat het stadje in een paroxysme van geweld, moord en brand ten onder gaat. Sheriff Alan Pangborn kan nog in een huiveringwekkende slotscène het kwaad bezweren.

De noodzaak is een volumineus horrorverhaal dat 'en sourdine' aanvangt, een groot aantal personages neerzet wier persoonlijkheid en interacties ongewoon minutieus en aantrekkelijk verhaald worden en zo gradatim de spanning opvoert. Gezien het demonische karakter van Gaunt, die het in de slotscène tegen de sheriff dient af te leggen, kan die sl…Lees verder
Een kloeke (780 blz.) griezelroman over de prijs van verlangens. In het stadje Castle Rock, Maine, veroorzaakt de opening van een curiosawinkel heel wat opschudding. De winkel, genaamd De NoodZaak, wordt gerund door de mysterieuze Leland Gaunt. Klanten vinden er zeldzame artikelen tegen lage prijzen, maar de uiteindelijke kosten blijken telkens onmogelijk hoog te zijn. Vlot en vaardig geschreven. Stephen King (Portland, 1947) is een internationaal bekende Amerikaanse schrijver. Hij heeft meer dan tweehonderd verhalen op zijn naam staan, waaronder vijftig thrillers en fantasytitels. Zijn werk werd in verschillende landen uitgegeven en won meerdere prestigieuze literaire prijzen, zoals de Medal for Distinguished Contribution to American Letters, de Grand Master Award (Mystery Writers of America), de National Medal of Arts, de Grand Prix de l'Imaginaire en de O. Henry Award. 'De noodzaak' werd oorspronkelijk gepubliceerd in 1991. Het boek werd verfilmd met o. a. Ed Harris en Max von Sy…Lees verder

Over Stephen King

CC BY 2.0 - Foto van/door Pinguino Kolb

Stephen Edwin King (Portland, Maine, 21 september 1947) is een Amerikaans schrijver van onder meer horror- en sciencefictionverhalen en thrillers. Zijn boeken komen voor op lijsten van bestverkochte boeken, zowel van fictie als non-fictie.

De verhalen van King gaan vaak over onopvallende personages die worden ondergedompeld in toenemend beangstigende situaties. Hij schrijft ook meer literair werk, zoals The Body, later verfilmd als Stand by me, maar ook Rita Hayworth and Shawshank Redemption en The Green Mile, later bekend geworden als films onder de titels The Shawshank Redemption en The Green Mile. Ook The Stand werd na de uitgave van de onverkorte versie verfilmd tot een miniserie (met Gary Sinise en Molly Ringwald in de hoofdrollen).

King werd geboren op 21 september 1947 als zoon van Donald en Nellie Ruth Pillsbury-King. Toen hi…Lees verder op Wikipedia